Børn og angst
Hvad er angst hos børn?
Angst er en helt naturlig følelse, som mennesker oplever, når de forventer en form for trussel.
Selvom angst føles meget ubehageligt, er det grundlæggende en hjælpsom følelse, fordi den advarer os mod farer, og får os til at reagere på denne fare.
Hvis man for eksempel opdager en indbrudstyv i sit hjem, kan angsten bringe os i sikkerhed ved enten at flygte ud af huset, gemme os under dynen eller måske gribe noget at forsvare os med.
Netop fordi angst er en naturlig følelse, særligt hos børn, kan det være svært som forældre at vurdere, hvornår barnets symptomer er patologiske, altså mere uhensigtsmæssige, overdrevne og vedvarende, end det kan forventes, når børn giver sig i kast med livet.
Angst bliver problematisk, når den giver ”falsk alarm”, som fx når barnet overdriver sandsynligheden for truslen (fx ”den hund vil helt sikkert løbe hen og bide mig”) og/eller barnet overdriver konsekvenserne af truslen (fx ”hvis hunden bider mig skal jeg på sygehuset og opereres”).
Når barnets reaktioner er ude af proportioner i forhold til den reelle fare, bliver angsten uhensigtsmæssig, fordi...
- Barnet oplever et unødvendigt ubehag
- Ubehaget sandsynligvis vil få barnet til at forsøge at undgå dét, han/hun frygter (f.eks. undgå at færdes steder, hvor der kan komme hunde). Det er særligt undgåelsesadfærden, der kan gå ud over barnets trivsel, fordi det forhindrer barnet i sin livsudfoldelse og naturlige udvikling-
Undersøgelse af angstproblematik hos børn: Fokus på funktionsforstyrrelse
Når en psykolog skal vurdere, hvorvidt barnet har en angstproblematik, så undersøger psykologen typisk, hvor meget angsten forstyrrer barnet og familiens dagligdag - det man kalder funktionsforstyrrelse.
Eksempelvis:
1) Hvor ofte har barnet angst?
2) Hvor voldsom er angsten for barnet?
3) Påvirkes barnet både derhjemme, i skolen og i fritiden?
4) Er barnet mere bange end sine jævnaldrende?
5) Hvad forhindrer angsten barnet og/eller familien i at gøre (f.eks. barnet undgår at holde oplæg i skolen, barnet undgår bestemte legeaftaler, familien kan ikke tage på ferie, forældrene skal sidde ved barnet indtil det falder i søvn om aftenen, barnet bekymrer sig unødig meget, det store barn kan ikke gå hjem fra skole alene).
Hvor mange børn har angst?
Angst er en af de mest udbredte psykiske lidelse hos børn så vel som hos voksne. Omkring 5% af alle børn har/har haft en angstlidelse inden for det seneste år (Beesdo et al., 2009).
Samtidig viser befolkningsundersøgelser, at risikoen for at udvikle en angstlidelse inden man fylder 18 år er mindst 15% - dvs. ca. hvert 7. barn (Beesdo et al., 2009).
Mange angstlidelser debuterer i barndommen og varer ved ind i voksenlivet, hvis de ikke bliver behandlet.
*Blandt voksne har ca. 15-20% haft en angstlidelse på et tidspunkt i deres liv, og 6-18% har/har haft en angstlidelse inden for det seneste år.
Kontakt os idag
Julia
Sekretær
Symptomer på angst hos børn
Børn er forskellige. Det gælder også børn med angst.
Hvert barn har sin egen måde at udvise og/eller håndtere angst på. Nogle af de mest almindelige karakteristika for ængstelige børn er f.eks., at barnet…
- ofte er meget bekymret og stiller sine forældre mange spørgsmål for at søge beroligelse
- klager over hovedpine, mavepine, kvalme eller andre fysiske symptomer, der ofte kommer i sammenhæng med dét, barnet frygter
- undgår aktiviteter uhensigtsmæssigt
- er mere afhængig af sine forældre, end sine jævnaldrende, i bestemte situationer
- har svært ved at falde i søvn alene
- har tendens til at være i dårligt humør eller pessimistisk
Husk at ovenstående karakteristika blot er eksempler, der også kan skyldes mange andre årsager end angst.Forskellige angstlidelser hos børn
Børn kan være bange for alt muligt. Inden for patologisk angst skelner man mellem forskellige angstlidelser, som f.eks.:
- Separationsangst; ofte karakteriseret ved at barnet er mere bange end sine jævnaldrende for at blive forladt eller være alene, og vil ofte undgå adskillelse fra sine forældre.
- Specifik fobi; ofte karakteriseret ved at barnet er meget bange for en specifik ting/situation, f.eks. hunde, mørke, højder, vand, at kaste op, læger/tandlæger.
- Generaliseret angst; ofte karakteriseret ved at barnet bekymrer sig meget om flere forskellige ting/situationer, f.eks. stiller mange ”hvad nu hvis…”-spørgsmål.
- Socialfobi; ofte karakteriseret ved at barnet er meget genert eller overdrevent bekymret for andre mennesker mening og ofte undgår situationer med sociale evalueringer, fx holde oplæg eller deltage i idræt
- Panikangst; ofte karakteriseret ved pludselige anfald af panik, der ser ud til at komme ”ud af det blå”, altså som ikke er begrænset til bestemte situationer. Anfaldene indebær f.eks. kraftig hjertebanken, rysten og tanker om at anfaldene er ukontrollerbare. Børn med panikangst er ofte bange for hvornår anfaldene kommer igen (angst for angsten), og bekymrer sig om, hvad anfaldene betyder.
- Agorafobi; ofte karakteriseret ved frygt for (og undgåelse af) bestemte steder, der kan udløse angstanfald og hvor det er svært at komme væk fra eller få hjælp, fx steder med mange mennesker tæt samlet
- Obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD); ofte karakteriseret ved tvangstanker og/eller tvangshandlinger, som er gentagne og ubehagelige.
Hvordan behandler man angst hos børn?
Hos PsykologCenter Aarhus er den primære behandlingstilgang til børn med angst funderet i kognitiv adfærdsterapi, særligt programmet Cool Kids.
Her hjælper vi børn og deres forældre med at korrigere de ængstelige tanker og gradvist øve barnet i dét, han/hun er bange for.
På den måde opbygger vi sammen med familien en mere modig adfærd hos barnet.
- ”Hjælp dit ængstelige barn – Trin for trin-guide til forældre” af Ronald Rapee m.fl.
- ”Børn og angst – Håndbog til forældre og andre voksne omkring barnet” af Lisbeth Jørgensen m.fl.
Referencer:Beesdo, K., Knappe, S., & Pine, D. S. (2009). Anxiety and Anxiety Disorders in Children and Adolescents:
Developmental Issues and Implications for DSM-V. The Psychiatric Clinics of North America, 32(3), 483–524. https://doi.org/10.1016/j.psc.2009.06.002